Guide til at slippe af med din flyskræk

Det har aldrig været mere sikkert at flyve, men alligevel lider en ud af ti danskere af flyskræk. For de fleste er ferie noget vi glæder os til, men hvis du har flyskræk kan tanken om en ferie langt væk være et helvede. Her får du nogle råd og ideer til, hvordan du kan slippe af med din flyskræk.

Guide til at slippe af med din flyskræk.. 

 

Mød op i lufthavnen i god tid

Sørg for at være veludhvilet og være i lufthavnen i god tid, således at du føler dig afslappet når du går ombord på flyet. Du har nemlig nemmere ved, at blive bange når du er træt og stresser rundt.

 

Spis et godt måltid før flyrejsen

Sørg for at spise noget mad inden du går ombord på flyet, men du skal endelig ikke overspise. Når du er bange og stresset forbrænder kroppen dit blodsukker meget hurtigere, så hvis du ikke spiser noget vil du blive endnu mere anspændt og bange.

 

Bestil den rigtige plads i flyet

Bestil din plads så langt fremme i flyet som muligt. Det larmer og ryster nemlig mindre forest i flyet.

 

Undgå for meget kaffe

For meget koffein kan forværre din flyskræk, da det virker som adrenalin på kroppen og stresser dig endnu mere. Det er meget bedre at drikke noget vand eller juice.

 

Drop medicin og alkohol

Rusmidler dæmper kun din frygt kortvarigt og der er en stor chance for, at rusmidlerne efter noget tid har forstærket din frygt. Du skal også huske på, at alkohol har en stærkere effekt i højden. Et glas vin på flyet svarer næsten til to glas på jorden.

 

Husk en bog eller et blad

Ved at læse en bog eller et blad kan du flytte dine tanker og få dem i en anden retning. Hvis du ikke kan koncentrere dig for flyets mange lyde, kan du tage ørepropper eller musik i ørerne.

Guide til at slippe af med din flyskræk

 

Få viden om flyvning

Det kan være en god idé, at læse om lufthavne og fly inden du skal rejse. Jo mere viden du har inden for området, jo nemmere er det at dæmpe frygten. Du finder nok også hurtigt ud af, at der er utroligt få flykatastrofer på verdensplan i løbet af et år. Du skal dog undgå at læse om flykatastrofer, da det helt sikkert vil forværre din flyskræk.

 

Vær åben om din flyskræk

Vær ærlig om dit problem og tal med andre passagerer og personalet om det. Hvis personalet kender til din flyskræk kan de bedre hjælpe dig med, at blive mere tryg ved situationen.

 

Fokuser på de positive ting ved at flyve

Stop med at tænke på selve flyrejsen, men tænk hellere på destinationen. Tænk på alt det gode du snart skal opleve og forestil dig, at ligge på stranden eller sidde til forretningsmødet.

 

Kontroller dit åndedræt

Forsøg at berolige dig selv ved, at fokuserer på din vejrtrækning. Træk vejret dybt ind gennem næsen og pust langsomt ud igen. Du kan også øve dig på en afslapningsteknik og bruge den, hvis du begynder at blive bange.

 

Undgå at overfortolke dine omgivelser

Hvis personalet ser urolige eller stressede ud er der ingen grund til at gå i panik. Det kan være, at de bare har haft en dårlig dag. Du skal heller ikke begynde at blive urolig over lydende ombord på flyet.

 

Flyt fokus

Tænk på turbulens som små bump på vejen samtidig med, at du fokuserer på omgivelserne. Begynd f.eks. på at tælle hvor mange mænd og kvinder der er i flyet, hvor mange rækker der er eller start en samtale med sidemanden.

Slip af med din flyskræk

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *