Mallorca – Dagbog

Vi er næsten lige kommet hjem fra en skøn ferie til Mallorca med afslapning og spændende oplevelser. Følg med i min dagbog herunder og få et indblik i vores ferie.

Dag 1 – Rejsen til Mallorca

Flyrejsen til Palma de Mallorca Airport tog omkring 2 timer og 50 minutter, hvilket var fantastisk! Det er mange rejser siden, at vi sidst har fløjet i SÅ kort tid og uden mellemlandinger. Vi havde det mindre fantastisk da vi ankom til lufthavnen og havde fået udleveret vores bagage. Vi kunne nemlig ikke finde nogle af vores guider eller vores shuttle bus. Efter 30 minutters søgen prøvede vi at ringe til rejsebureauet. Det viste sig, at bussen åbenbart var kørt uden os, selvom at de ikke havde stået ved hovedudgangen eller ringet til os. Vi var ret sure, men fik heldigvis aftalt med en norsk guide, at vi kunne komme med den norske bus en time senere.

Efter at have ventet godt en time, begyndte nordmændene at komme ud af lufthavnen og så kørte bussen endelig mod Alcudia. Klokken var over midnat, før vi ankom til vores hotel i Alcudia, som hed BelleVue Club Apollo. Hotellet var kæmpe stort og havde flere bygninger, swimmingpools, købmænd og showscener. Du kan læse mere om hotellet her.

Dag 2 – Sightseeing i Alcudia

Vi startede dagen med at pakke en strandtaske, så vi kunne lege strandløver ved vandkanten. På vej ned til stranden faldt vi over en City Tour bus og den måtte vi simpelthen bare nødt til at komme med på. Så måtte stranden vente lidt endnu. Busturen tog omkring 1 time og vi kom både forbi Alcudias havn, strandpromenaden og den gamle bydel. Efter busturen solede vi os ved en swimmingpool på hotellet.

Om aftenen gik vi langs strandpromenaden ind til Alcudias havn, hvor vi fandt en billig asiatisk restaurant, der hed La Villa. Maden smagte helt vildt godt og kan klart anbefales. Efter maden gik vi tilbage til vores hotel, hvor der var aftenunderholdning på øens største showgarden.

Dag 3 – Cap de Formentor og bjergkørsel

Vi valgte at leje en bil i to dage, så vi kunne bruge én dag på at udforske bjergene og én dag på at besøge Palma de Mallorca. Vi lejede bilen igennem AVIS, udelukkende fordi at vi kunne få rabat gennem vores rejsebureau.

Vi kørte op mod Cap De Formentor og sørgede for at stoppe ved alle udsigtspunkterne, så vi fik det hele med. Ruten er utrolig smuk og byder på enestående udsigter, bjerggeder og ikke mindst stejle skrænter! Der var lidt kø for at komme helt op til fyrtårnet ved Cap de Formentor, men det var til at overleve med lidt aircondition og chips. Hvis nogle skulle være i tvivl, så er Cap de Formentor Mallorcas nordligste punkt og en af de mest populære seværdigheder på øen.

Bagefter valgte vi at køre ud i bjergene, hvor vi kørte igennem de gamle smukke byer Sóller og Deiá. Vi tog en pause på en hyggelig café ved siden af Son Marroig museet, hvorfra der var en fantastisk udsigt over havet.

Dag 4 – Palma de Mallorca

Vi vågnede op til en meget overskyet dag og var glade for, at vi havde lejet en bil netop den dag. Vi kørte forbi mit gamle hotel i Alcudia, hvorefter vi kørte til Cala Millior, hvor jeg også har været på ferie tidligere. Det var sjovt at se stederne igen efter så mange år, og så er Cala Millior bugten bare smuk!

På vej til Palma de Mallorca begyndte det at regne helt tosset, men det stoppede heldigvis igen inden vi kom til Palma. Pyha. Vi så selvfølgelig La Seu Cathedralen i Palma, som er et kendetegn for hele øen. Derudover gik vi i de smalle og skæve gader i den gamle bydel. Vi spiste middagsmad på et cafeteria med en lækker udsigt over Palmas gamle huse, havet og La Seu Cathedralen. Vi var også en tur forbi Castell de Bellver, men vi kom desværre ikke ind i slottet.

Dag 5 – Regnvejr

Fra morgenen af ryddede vi op i bilen og afleverede den tilbage til AVIS. Kort tid efter, begyndte det at regne helt vild! ØV. Min veninde havde heldigvis lige lært mig, at spille 500 inden jeg tog på ferie. Så det gav vi os til at spille på terrassen, imens det regnede udenfor. Da regnen var stoppet, tog vi ned for at spille minigolf. Og jeg kan desværre ikke udtale mig om, hvem der vandt.

Om aftenen fik vi nogle ret specielle spareribs. Tjeneren forstod det nemlig som om, at vi skulle have bearnaisesauce på vores spareribs i stedet for barbercue. Men vi ville enligt bare gerne have haft bearnaisesauce til vores pomfritter. Det var ret specielt af smage, men det kunne da spises. Min kæreste var knap så vild med det, men jeg er også bearnaisesauce freak.

Dag 6 – Alcudias gamle by

Vi tog traveskoene på og gik hen til den gamle bydel i Alcudia. Det var søndag, hvilket betød markedsdag. Vi var også oppe og gå på byens gamle bymure. Bagefter gik vi en tur langs stranden, hvorefter vi lagde os ved swimmingpoolen på hotellet, så vi kunne få noget sol. Man har jo ikke været på Mallorca, før man har fået lidt sol.

Dag 7 – Bjerget man ikke kan bestige

Den sidste hele dag på Mallorca, øøøv. Vi lagde os ned til swimmingpoolen for at få den sidste sol, inden rejsen var slut. Efter en times solbadning blev vi enige om, at vi ville op til et udsigtspunkt på et bjerg bagved vores hotel. Vi gav os til at gå derop, men opgav efter 15 minutter. Det var simpelthen for hårdt og for varmt, og vi var ikke en gang gået 10 % af ruten endnu. Men så fik vi pludselig en bedre idé (troede vi selv). Vi lejede nemlig en stor ”familie-cykel”, for den måtte da kunne komme op på bjerget. Men det var endnu hårdere at cykle på den store cykel op af bjerget! Vi opgav igen, præcis det samme sted som sidste gang. Vi måtte desværre nok indse, at det ikke var meant to be at vi skulle op på det bjerg. Vi valgte at slappe lidt af på hotellet i stedet for.

Om aftenen spiste vi på restaurant S’Espiga ved havnen. Det er en italiensk restaurant, hvor næsten alt deres mad kun koster 6 Euro. Min kæreste fik en pizza og jeg fik spareribs, som hver især kun kostede de 6 Euro. Det var dælme billigt, smagte godt og som et plus var der udsigt til havnen.

Dag 8 – Hjemrejsen

Ferien var desværre nået til vejs ende. Vi blev hentet af vores shuttle bus kl. 09.05. Hjemrejsen gik fint og der var ingen problemer overhovedet. Det har været en skøn ferie og det var dejligt, at slippe lidt væk fra hverdagen. Vi kan med garanti sige, at vi vender tilbage til Mallorca igen en dag, for vi elsker Mallorca.