Oplevelser under ferien i det sønderjyske

I går kom jeg hjem fra sommerhuset nær Aabenraa i Sønderjylland. Min familie og jeg brugte meget tid i naturen, selvom at det regnede og var overskyet det meste af ugen. Vi boede i et hyggeligt lille sommerhus med en lækker have, hvilket der passede vores hund perfekt! Jeg havde desværre glemt mit kamera, så I får lige billeder i Iphone kvalitet.

Universe

Universe er en science park på Als, hvor man kan lære mange ting om teknologi og naturvidenskab. Der er bl.a. segway’s, 5D biograf, Virtual Reality spil, lærerige shows, legepladser osv. Parken er mest beregnet til mindre børn, da det handler meget om læring gennem leg. Læs mere om Universe her.

Haderslev

Haderslev har en hyggelig lille gågade og en domkirke med gratis adgang i dagstimerne. Der er også en dyrehave lidt udenfor Haderslev, som har et udsigtspunkt over vandet og byen. Vi tog den mindste rute rundt i dyrehaven, hvor vi så dådyr og krondyr i flokke.

Als

Vi tog på en lille køretur til øen Als. Her var vi bl.a. en tur i Sønderborg, hvor vi gik en tur i den hyggelige by. Kongeskibet Dannebrog havde lagt til ved Sønderborg Havn, så det fik vi selvfølgelig også med. Vi var også en tur i Nordborg, men der var ikke noget specielt at se.

Kongeskibet Dannebrog

Gråsten Slot

Kronprinseparret og deres børn holder sommerferie på Gråsten Slot i øjeblikket. Livgarderne stod udenfor indgangen og var meget obs hvis man nærmede sig. Udover slottet byder Gråsten også på nogle gode vandreruter.

Flensborg

Flensborg er en dejlig by og vi skulle selvfølgelig ikke snyde os selv for en tur dertil. Der blev brugt nogle timer på, at shoppe i deres lange gågade. Jeg var især fan af Karstadt, som er et stormagasin med alverdens ting i flere etager. Det er også hyggeligt, at gå langs havnen i Flensborg eller i en af parkerne i byen.

Kalvø

En lille ø, der er forbundet til fastlandet med en vejdæmning. Det er en meget lille ø. Faktisk så lille, at der kun er et badehotel, en lille havn, en parkeringsplads, få sommerhuse og natur. Vi gik en lille tur på den hyggelige rute, som går hele vejen rundt om øen langs vandkanten.

Grænsehandel

Hvis man er tæt på Tyskland, skal man selvfølgelig ikke snyde sig selv for en tur til grænsen for at handle. Vi gjorde det tre gange under vores ferie. Den første gang, var på vores første dag i sommerhuset, hvor vi fik købt billigt mad, sodavand og slik til vores uge i Sønderjylland.

Grænsehandel i Tyskland

Gåture ved havet og i naturen

Vi gik mange ture under vores ferie i det sønderjyske. Vi boede i et lille sommerhusområde nær havet, så der blev også gået lidt ture langs stranden.