Rejsebudget i Australien

Senest opdateret: 27.03.2019

Rejsebudget i Australien - Rejsdiglykkelig.dk

Australien er ikke ligefrem et billigt land at rejse til, og det er nok ikke første gang du hører det. Inden vi rejste til Australien var vi meget nervøse for, om vi nu også havde sparet nok penge sammen. Vi ville jo nødigt løbe tør undervejs, så jeg læste mig igennem et utal af rejseblogs med rejsebudgetter. Det var en stor hjælp og gav os en god fornemmelse af priserne i Australien. Vi lagde et budget i den høje ende og sørgede for at have et par tusinde kroner i backup til uforudsete udgifter. Det endte da også med, at vi overholdt vores rejsebudget i Australien, uden at bruge vores ekstra penge.

Vores rejse i Australien bestod af et road trip fra Brisbane til Melbourne med en afstikker til Great Ocean Road. Vi havde kun 13 dage til turen, men kunne godt have brugt et par dage ekstra. Der var nemlig meget kørsel og ikke så meget tid til, at nyde hvert enkelt sted. Vi har forsøgt at leve nogenlunde billigt og har ikke boet på alverdens luksushoteller, tværtimod. Vores budget indeholder også fornøjelser, shopping og drikkevarer, som at man sagtens kunne have sparet lidt penge på. Det kan du læse meget mere om under vores rejsebudget i Australien, hvor jeg kommer mere detajleret ind på hver enkelt kategori. Bemærk at flybilletterne ikke er medregnet i rejsebudgettet, da priserne varierer meget. Vi var afsted i slutningen af februar 2019.

Rejsebudget i Australien - Sydney - Rejsdiglykkelig.dk

Fornøjelser: 1.210 kr.

Shopping: 334 kr.

Andet: 108 kr.

Samlede udgifter: 17.172 kr.

Samlede udgifter pr person: 8.586 kr.

Udgifter pr dag: 1.321 kr.

Udgifter pr dag pr person: 660,50 kr.

Rejsebudget Australien - Diagram - Rejsdiglykkelig.dk

Detaljer om rejsebudget i Australien

Hotel

Vi brugte 4.550 kr. på hoteller i 13 nætter, hvilket er et gennemsnit på 350 kr. pr overnatning for 2 personer. Vi har brugt Hotels.com til at bestille alle vores overnatninger på turen. Vi satser nemlig altid på, at indsamle nok overnatninger til, at kunne få en gratis overnatning gennem deres loyalitetsprogram. Det lykkedes også denne gang og vi har derfor sparet en overnatning til en værdi af små 255 kr.  Vi har forsøgt at finde de billigste hoteller og har også boet på mange backpacker hostels. Vi har dog været villige til at betale lidt ekstra for at have vores eget værelse hver nat, men har ofte delt badeværelse med de andre gæster. Vi fik generelt bedre hoteller for pengene jo tættere vi kom på Melbourne, men ved ikke helt om det bare var et tilfælde. Alle vores overnatninger er desuden bestilt få dage før vi ankom til overnatningsstedet.

Mad

Vi brugte kun 1.484 kr. på mad i 13 dage, hvilket svarer til 742 kr. pr person og 57 kr. pr person pr dag. Der skal lige gøres opmærksom på, at vi ikke spiser så mange gange om dagen, som at andre måske ville gøre. Madbudgettet består udelukkende af fastfood, sandwiches og 2 restaurantbesøg i den billige ende. Der er selvfølgelig også medregnet drikkevarer til de fleste måltider. Vi spiste også meget brød og kager, men det bliver ikke medregnet i denne post.

Rejsebudget Australien - Mad - Rejsdiglykkelig.dk

Drikkevarer

Vi brugte 830 kr. på drikkevarer i 13 dage, hvilket svarer til 415 kr. pr person og 32 kr. pr person pr dag. Der er kun medregnet drikkevarer fra supermarkeder, tankstationer og lignende, da drikkevarer til maden er medregnet i madposten. Der er dog medregnet et par enkelte milkshakes hist og her. Der er mulighed for at spare mange penge på denne post, eftersom at vi hovedsageligt har købt den ene sodavand efter den anden. Vi startede med at købe små flasker sodavand hver dag, men endte med at købe store flasker og derefter hælde dem over i små flasker. Vi endte med at spare mange penge på denne måde, da en 2 liters ofte koster cirka det samme som en sodavand på 600 ml.

Indkøb

Vi brugte 266 kr. på indkøb i 13 dage, hvilket svarer til 133 kr. pr person og 10 kr. pr person pr dag. Udgifterne til indkøb består af lidt chips, popcorn samt masser af kager og brød. Vi købte nemlig ofte brød og kager til morgenmad eller frokost i supermarkedernes bagerafdelinger. Det har været medvirkende til, at vi har sparet mange penge på madposten.

Biludlejning

Vi brugte 5.449 kr. på biludlejning i 13 dage, hvilket svarer til en gennemsnitspris på 419 kr. pr dag. Vi lejede en bil i SUV-klassen, eftersom at den kun kostede få hundrede kroner mere end den billigste udlejningsbil. Da vi afhentede bilen i Brisbane lufthavn fik vi en gratis opgradering til en endnu bedre bil, men det var en rigtig benzinsluger. Vi fandt bilen gennem rentalcars.com og valgte Hertz som udlejningsfirma. Udover selve biludlejningen har jeg også medregnet et envejsgebyr, eftersom at vi afleverede bilen et andet sted. Derudover var der en lokal skat, som var en høj procentdel af beløbet i Brisbane lufthavn. Jeg har også medregnet vores tilkøb af fuld beskyttelse til bilen til en pris på 773 kr. Det anbefales at købe fuld beskyttelse, for selvrisikoen kan være ekstrem høj i Australien. Vi så flere biler med et depositum og ikke mindst en selvrisiko på over 30.000 kr.! Så husk nu endelig at være ordentligt dækket ind, læse lejebetingelserne og købe fuld beskyttelse af bilen.

Rejsebudget Australien - Biludlejning - Rejsdiglykkelig.dk

Benzin

Vi brugte 2.567 kr. på benzin i 13 dage, hvilket svarer til 1.283,50 kr. pr person og 98,50 kr. pr person pr dag. Der skal lige gøres opmærksom på, at vi havde et kæmpe skrummel af en bil, som var en rigtig benzinsluger. Der kan sagtens spares lidt penge ved, at leje en mere økonomisk bil. Vi kørte som sagt fra Brisbane til Melbourne med en afstikker til Great Ocean Road og Grampians National Park. Det endte med at vi nedlagde 4.200 kilometer på de Australske landeveje på 13 dage. Vi har dermed kørt 323 kilometer pr. dag i gennemsnit, hvilket er meget godt.

Parkering

Vi brugte 190 kr. på parkering, men kunne sagtens have brugt mange flere penge på det. Det var gratis at parkerer i mindre byer, men det var virkelig dyrt i f.eks. Sydney. Vi kom af med 122,50 kr. for at parkerer i 2 timer en halv times gang fra Operahuset. Da vi først skimtede skiltet med priser på afstand, så det ellers billigt ud. Men det viste sig, at den billigste pris kun var for en halv times parkering, og ikke en hel time. Vi havde ikke muligheden for at tage offentligt transport, eftersom at der ikke var gratis parkering på vores hostel alligevel, selvom der blev reklameret med det. Så vi var nødsaget til at tage bilen rundt omkring i byen, hvis altså vi ikke ville af med flere tusinde kroner for parkering. Man kunne heldigvis parkerer gratis om natten, og det var selvfølgelig en stor fordel for os.

Oplevelser

Vi brugte kun 184 kr. på oplevelser i 13 dage, hvilket svarer til 92 kr. pr person. Vi brugte faktisk kun penge på entreen til Tamborine Rainforest Skywalk, men det betyder bestemt ikke at vi har kedet os. Det gode ved Australien er nemlig, at de største og mest fascinerende oplevelser er ude i naturen. Det betyder også at det meste er gratis og det er inklusiv deres nationalparker, som at du kvit og frit kan besøge. Du skal med andre ord ikke være bange for, at du ikke får oplevet noget på et skrabet budget.

Rejsebudget Australien - Oplevelser - Rejsdiglykkelig.dk

Fornøjelser

Vi brugte 1.210 kr. på fornøjelser på 13 dage, hvilket svarer til 605 kr. pr person og 46,50 kr. pr person pr dag. Det er en meget høj post i forhold til mange andre, men det er der en helt særlig grund til. Vi har nemlig den dårlige vane, at vi begge er rygere og Australien er uheldigvis landet med verdens dyreste cigaretter. Der er dog kun brugt 1.166 kr. på cigaretter, eftersom at det resterende beløb er brugt på nogle Somersby. Vi havde på forhånd bestemt os for, at vi skulle ryge lidt mindre i Australien og det overholdt vi meget godt. Vi havde læst os frem til, at man måtte have 2,5 pakker med pr person og det havde vi også, men det viste sig at være mindre. Vi fik dog lov til, at tage dem med ind i landet alligevel, utroligt men sandt. Der vil komme et indlæg om cigaretter i Australien på et senere tidspunkt. Vi endte med at købe 12 pakker cigaretter til sammen og brugte i gennemsnit 97 kr. pr pakke. Vi havde faktisk læst os frem til, at det var mellem 125-150 kr. for en pakke, men vi blev positivt overraskede. Du skal dog være opmærksom på, at priserne stiger betydeligt hvert eneste år.

Shopping

Vi brugte 334 kr. på shopping på 13 dage, hvilket er 167 kr. pr person. Vi købte lidt forskellige souvenirs til hjemmet og lidt billigt tøj. Der blev faktisk ikke shoppet så meget, som at vi egentligt havde regnet med. Men denne post varierer selvfølgelig også meget fra person til person.

Andet

Vi brugte 108 kr. på en tøjvask og et omformer stik. Det viste sig nemlig, at vores omformer stik åbenbart ikke virkede i Australien, så vi måtte ud og lede efter en. Vi tog ind i et supermarked og fandt heldigvis en ved første forsøg, pyh. Vi måtte også nødt til at vaske tøj undervejs, eftersom at Australien ikke var vores eneste destination på rejsen. Så der er også penge at spare ved denne post, hvis du er så heldig at have et omformer stik til Australien eller at du ikke skal være afsted så lang tid, at du behøver vaske tøj undervejs.